Min side / Lad opp

Blogg

Våt og kald moro for Team Xito Idrett i Aim Challenge Hemsedal

Aim Challenge er en multisportkonkurranse som arrangeres i Hemsedal hvert år. Med null erfaring fra tilsvarende arrangementer kastet Team Xito Idrett seg med.

Det som er artig med multisport, er at du aldri vet hva som venter deg, men man må belage seg på at det blir mye sykling og løping. Konkurranseformatet i Hemsedal gikk ut på å samle flest mulig poeng fra 60 poster i løpet av 6 timer. Henrik og Arne representerte Team Xito Idrett denne kalde, regnvåte lørdagen i Hemsedal. Henrik har mye erfaring fra terrengsykling, men er ikke så flink på løping. Arne er litt god i alt og viste seg etterhvert å være flink med kart – noe som er en superviktig egenskap i multisport, da det er litt som orientering. Arne kunne også brife med at han klatret Mont Blanc i sommer, så vi satset på at hans høydeopphold skulle styrke laget.

Se bilder nederst i innlegget!

Oppladningen til konkurransen var kanskje ikke den beste. Henrik ankom Gardermoen kl 2345 fredag kveld. Noen som gjorde at vi ikke var i Hemsedal før kl 0300 natt til lørdag. Det ble med andre ord ikke mange timene med søvn før vi skulle ut å konkurrere i seks timer. Uansett, så presterte Henrik å våkne før vekkerklokka begynte å ringe. Tydelig at noen var gira på å komme igang ja!

Ute var det regn og litt under 10 grader. Faktisk ble vi ganske våte bare av sykkelturen frem til start. Skjermer på sykkelen hadde vært smart, med det ser jo ikke spesielt kult ut.

Klokken 1000 gikk startskuddet og det var bare å raske til seg et kart. Strategien ble lagt. Vi valgte å starte med de postene som lå i vestlig retning. Her lå postene tett, samtidig som terrenget er relativt flatt. Det betydde høy fart på sykkelen opp dalen. De første postene ble raskt plukket, men vi slet ved elvepasseringen etter KRIK. Vi var sikre på at vi var der hvor posten var plassert på kartet. Etter mye leting dro vi lenger nedover langs elva. Her fant vi posten. Oppgaven var å klippe seg inn med klatresele og en karabinkrok i et tau. Deretter var det å klatre på fjellveggen som gikk langs elva før man nådde posten. Denne aktiviteten kalles visstnok Via Ferrata på nynorsk.

Mange av postene var plassert på finurlige steder. For eksempel høyt oppe i trær. Vi gjorde også noen tapre forsøk på å tenke likt som de som hadde satt løypa: «Ville det ikke vært kult å plassere posten på den lille øya ute i elva?» Mulig det, men da vi sto midt ute i elva fikk vi øye på posten inne på land.

Etter mye terrengsykling, baksing i kratt, klyving og klatring, hadde vi tatt en hel haug med poster. Vi begynte å bli noe slitne, men da vi så på klokka viste det seg at det var 3,5 timer igjen av konkurransen, så det var bare å bite tenna sammen.

Motvinden pisket regnet i mot oss i det vi satte kursen i østlig retning, forbi Hemsedal Skisenter. Neste delmål nå var å ta postene som lå i bakkene opp mot fjellet som ligger øst for Totten. På veien gikk turen under en bro for å finne enda en post. Til nå hadde vi ikke hatt problemer med å finne postene, men nå skulle vi begynne å knote og ta dårlige avgjørelser. Et stykke opp i lia heiv vi fra oss syklene og løp inn på en sti for å plukke en post. Her fant vi ikke noen post, men lette likevel i en halvtime. Bruke en halvtime på en post med lite poeng, er ikke så smart.

Etter denne tabben gikk turen opp mot fjellet. En lang grusklatring på sykkelen ble forsert. Det var tungt, men det gikk greit. Fordelen med den lange klatringen var at vi fikk tilbake varmen i kroppen. Etter at jobben var gjort i fjellet, hadde vi en time på oss før vi skulle i mål. Vi besluttet å ta alle postene som var i Hemsedal sentrum. Her ble det litt elvevading, sentrumsorientring og en liten topp. Det var viktig å være i mål før klokken 1600. Ellers ville man fått 30 poeng i fratrekk.

Utenfor Skandinavisk Høyfjellsutstyr var det klatring på gang og dette ville bety hele 15 poeng! Køen var imidlertid lang og klokken var 1545. Vi bestemte oss for å ha is i magen. Vi beregnet at vi trengte maks fem minutter på å sykle til mål som var ved skisenteret. Mange i køen fikk kalde føtter og valgte å sykle mot mål. Vi gamblet og ventet til det ikke var noen foran oss. Henrik klatret opp og tok posten. Han som sikret skjønte at noen hadde dårlig tid, så han firte Henrik nærmest i fritt fall ned fra mønet på huset der klatringen foregikk. Team Xito Idrett heiv seg på syklene og kjørte et realt tempodrag langs hovedveien. Arne fulgte med på klokka. Beina var slitne fra før av og melkesyren kom kraftig. Opp bakken mot mål innså vi at vi hadde gjort en feilvurdering. Det endte med at vi var 30 sekunder for sene i mål og måtte dermed gi slipp på 30 poeng. Ikke verdens undergang, men likevel noe irriterende for to konkurransemennesker! Uansett var målsetningen for deltakelsen å ha en kul dag på fjellet – og det hadde vi!

Takk for et artig og vel gjennomført arrangement! Sees neste år!

Litt kjapp reklame sånn på tampen: Xito Idrett er et forhåndsbetalt mobilabonnement der 5% av det du ringer for går til den lokale idrettklubben. Prisene ligger på topp på Telepriser.no!